Arbetsboken

I arbetsboken JAGÉGO finns en mängd övningar som kan vara kul att göra med ungdomar under temat psykisk hälsa.
De flesta av övningarna uppmanar till reflektion och tanke inom olika områden så som jaget, drömmar, framtiden och stresshantering. Att träna på att reflektera kan vara ett verktyg för att bli lite klokare, lära känna sig själv lite bättre och för att bättre kunna hantera jobbiga stunder och situationer.

Även om övningarna har en positiv utgångspunkt är det bra att tänka på att övningarna innehåller frågor som de flesta människor använder hela livet för att besvara. I synnerhet om en ungdom är ovan att reflektera och ta ställning i olika frågor, kan det krävas både tålamod, pepp och stöd! Hela boken finns att ladda ner för utskrift här.

Nedan hittar du samtliga övningar som en interaktiv pdf-fil:
(Filerna kan skrivas ut och sparas lokalt på elevernas datorer)

SJÄLVBILD


Vår hjärna är plastisk, alltså formbar och föränderlig. Det betyder att vi kan lära den nästan vad som helst.

Även om det kanske inte alltid går så fort så anpassar hjärnan sig med tiden, även när vi är äldre. Lär vi den till exempel att vi inte är bra nog, att vi är dåliga på något ämne i skolan, eller att vi inte duger, så kommer det till slut att bli vår sanning. Det vi fokuserar på växer.

Därför kan det vara bra att tänka på vad vi lär den!
Ju mer vi tränar på att tillexempel säga eller tänka snälla saker om oss själva, desto enklare blir det att tycka om sig själv.

Här nedan finns övningar som sätter det positiva i centrum

Positiva_ord

Bilden_av_dig

Handen

VÄNSKAP & FÖREBILDER

Varför är det viktigt med motivation?

Här nedan hittar du övningar som har med vänskap och förebilder att göra:

Din_förebild

DRÖMMAR

Sluta aldrig att drömma!

Att ha planer och saker att se fram emot kan ge oss en riktning och en känsla av mening. Drömmar och framtid hör ihop på många sätt.
Drömmar kan motivera oss och få oss att ta kliv framåt. Förmågan att drömma sig bort kan också hjälpa oss att orka vara i nuet,
även i perioder när vi känner sorg eller oro.

I drömmen finns inga begränsningar och ingen dröm är för stor eller fel!

Här nedan hittar du övningar som har med drömmar att göra:

Filmen_om_dig

The_Sweetspot

STRESSHANTERING

Stress är i grunden något bra, den hjälper oss i
extra jobbiga situationer och ger kroppen extra kraft
och energi. Den gör det möjligt för oss att ge
det där lilla extra när det behövs.

Det är inte förrän stressnivåerna i kroppen varit höga under en
längre tid som vi börjar må dåligt och kroppen bränner ut sitt energiförråd.
För att motverka att det händer kan det vara bra att ha strategier för att hantera stress och framför allt strategier för att skapa
utrymme för återhämtning.

Här nedan hittar du övningar som har med stresshantering
och återhämtning att göra:


Overload

Motivationsmotion

Mikrovana